Bieszczadzka Kolejka Leśna jest słynną kolejką wąskotorową, a zarazem jedną z najpopularniejszych atrakcji w Bieszczadach. Co roku z jazdy korzysta mnóstwo turystów – przyciąga ich możliwość podziwiania z bliska cudownych widoków oraz obcowania z naturą.
Historia Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej
Kolejka powstała pod koniec XIX wieku i początkowo pełniła funkcję kolei użytku publicznego. Po II wojnie światowej używano jej jako kolei leśnej, za pomocą której transportowano drewno. Od 1997 roku oddana została na użytek turystów i jej kursy odbywają się głównie w sezonie letnim. Z roku na rok atrakcja ma coraz więcej zainteresowanych, ponieważ, przykładowo, w roku 2007 turystów korzystających z jej kursów było ponad 50 tys., natomiast w roku 2019 liczba ta wzrosła do ponad 150 tys. Można by się spodziewać, że przez pandemię atrakcja straci na popularności, jednak nic bardziej mylnego – w 2021 roku kolejka osiągnęła rekordowy wynik – 168 tys. osób.
Przejazd „Bieszczadzką Ciuchcią”
Obecnie kolejka kursuje na dwóch trasach o długości 20 km – zaczynając w Majdanie koło Cisnej, aż do stacji Przysłup oraz na zachód do Balnicy. Podróż do Przysłupia trwa około 3 godzin, natomiast do Balnicy czas ten skraca się do 2 godzin. Kolejka kursuje od maja do końca października.
Jeśli zdecydujemy się na trasę Majdan – Balnica, możemy być pewni, że podczas jazdy będziemy mogli podziwiać rzekę Solinkę oraz nieistniejące wsie – Żubracze i Solinkę. Zostały one wysiedlone w 1946 r., kiedy to takie akcje w Bieszczadach były bardzo częste – po II wojnie światowej zniknęło wiele bieszczadzkich wsi – zabudowania zostawały rozebrane lub zniszczone.
Na trasie Majdan – Przysłup możliwe jest podziwianie Cisnej, Dołżycy i Przysłupiu, czyli popularnych destynacji turystycznych; miasteczka te cieszą się dobrą sławą wśród nowo przybywających.